tisdag 30 september 2008

Välja medvetet

Skogen var toppen... lite kallt om fingrarna bara
och regnskuren som fick oss att gå hem till slut 
blötte ned oss rejält. Jag hade bara hand om
två myror idag och vi hade riktigt mysigt!
En av kollegorna följde med mig hem och
vi käkade lite tillsammans och tog igen oss
efter skogsaktiviteterna. Vi pratade lite
om hur relationerna i livet både kan styra
och påverka hur vi reagerar och beter oss
mot varandra. Vi snackade runt detta och
kom fram till att vi också kan välja medvetet
hur vi ska förhålla oss till olika människor.
T ex. om jag har en spänd relation med någon 
pga meningsskiljaktigheter.... 
och så bestämmer jag mig ändå att se på den
människan med positivitet...
"Han menar inget illa, det är nog av omtanke!"
"Han är inte arg och irriterad på mig, 
han hade nog en dålig start på dagen!" ... osv.
Även om det inte KÄNNS så... 
så väljer jag att tro på den linjen till motsatsen
bevisas... När min kollega slutligen var tvungen 
att gå hem erbjöd jag henne att ta ur skålen med
kvarblivna "mannakorn". 
Hon tog ett, öppnade direkt och läste: 

"Järn ger skärpa åt järn. 
Så skärper den ena människan den andra"

Vi bara tittade på varandra. Coolt!

Inga kommentarer:

Powered By Blogger