tisdag 23 juni 2015

Stark och bräcklig i samma andetag

En del människor stannar kvar.
Stannar när andra går.
Stannar kvar fast det inte är roligt längre.
Stannar i ens inre trots att mötet var kort, till och med flyktigt.

Här på min blogg ska du få möta några som stannat kvar hos mig,
i mitt hjärta och sinne.

Njut av dem.
Kanske hittar du dig själv.

Här kommer nästa profil...
Hon påminner mig om min mamma ibland...
jag känner mig sedd och älskad.
Hon är en osviklig support och hon "hejar" på mig.
Brukar kalla henne min lilla storasyster.
Stark och bräcklig i samma andetag...
Som en liljekonvalj, min "mammas blomma".
Här vandrar tanken till norra Italien, Ligurien, som är känd för peston.
Jag inspirerades att göra en nötfri pesto åt min väninna och receptet har ni här:

2 klyftor vitlök
1 dl skållad mandel
1/2 tsk salt
ca 1 dl olivolja
1 dl parmesanost
2 krm svartpeppar
(i bland tillsätter jag ruccola också)
citronsaft efter smak

Rensa, skala skär i mindre bitar.
Lägg allt i mixer och mixa slät.
Klart. Enklare än så kan det ju inte bli!

Personligen vill jag ha Barillas pasta Trofie Liguri till peston och gärna
en tomatsallad med rödlök och lite vinäger. Mums

Bröd och olivolja är ett måste och gärna någon god ost.
Så att man kan sitta och doppa, bryta bitar, skära en skiva och prata, umgås och bara njuta!

Hon är vacker, intelligent och otroligt bra på att baka bröd och efterrätt.
Hon har gett mig ett recept som är enkelt och gott men det kräver lite planering och det är ja inte så bra på alla gånger. Men hur som helst, vill du imponera med hembakt bröd men känner dig osäker på om du kan... då är det här slöbrödet något för dig!

Du behöver en stor bakbunke med lock.En gjutjärnspanna med lock.
En ugn. 2 dagar och lite ingredienser:

13 dl vetemjöl special eller vanligt
1 dl rågmjöl
1/2 tsk torrjäst
2 1/2 tsk salt
knappt 7 dl ljummet vatten

1:a dagen blandar du alla ingredienser i bunken.
Sätter på locket och låter det hela vara i 18-24 timmar
2:a dagen sätter du på ugnen och ställer in gjutjärnsgrytan och låt den bli 260°C
Häll upp degen på mjölad bakduk, den är lös och ska så vara, låt vila tills ugnen blivit varm.
Stjälp degen i den varma grytan, på med locket ochin i ugnen i 30-35 minuter.
Ta bort locket och dra ned värmen till 220-230°C och grädda ytterligare i 15 minuter.
Vänd brödet ur grytan på galler och låt svalna. Klart.Imponera!


Som efterrätt tänker jag mig en lite syrligare Pannacotta med bär på toppen,
eller hemmagjord glass på bär eller frukt...
Min lilla storasyster skulle nog nöja sig bara hon fick bär...



Inga kommentarer:

Powered By Blogger