söndag 21 juni 2015

Färgstark som vallmo

En del människor stannar kvar.
Stannar när andra går.
Stannar kvar fast det inte är roligt längre.
Stannar i ens inre trots att mötet var kort, till och med flyktigt.

Här på min blogg ska du få möta några som stannat kvar hos mig,
i mitt hjärta och sinne.

Njut av dem.
Kanske hittar du dig själv.

Den första jag vill presentera är en av mina bästa vänner.
En livsnjutare och partypingla.
Jag älskar hennes soliga leende och skrockande skratt.
Färgstark som vallmo... stolt, varm och trygg.... och lite busig.
Mina tankar går till Grekland... Gotland...
Hmmm lite svårt att bestämma mig!
Gotland får det bli.
Trots att det inte är min absoluta favorit tänker jag lamm...

Grillat en varm sommarkväll med massor av tillbehör.

En marinad till köttet:
saften från 1/2-1 citron
4 msk soja
2 klyftor pressad vitlök
1/2-1 msk honung
1/2 tsk rosmarin
1/2 tsk timjan
1/2 dl olivolja (gärna grekisk)
salt och peppar vid grillning

Fetaost
Oliver
Halloumi
Tomatsallad med rödlök
och så klart Tatziki

Solvarm sand mellan tårna
En vacker, slät sten i handen
och solnedgång bland raukarna




 Målade tånaglar...
Och citronpaj med jordgubbar
2 1/2 dl mjöl
1/2 dl skr
1 tsk vaniljskr.
150 g smör
Nyp ihop till en deg, tryck ut i en form och grädda i ca 15 min i 200°c
3 ägg och 2 dl skr. vispas
Rivet skal av citron och ca 5 msk pressad citronsaft blandas i vispet
Häll smeten i det förgräddade pajskalet och grädda 8-10 min. i 200°c
Pajen ska vara lite dallrig när man tar ut den.
Serveras med jordgubbar och vispad grädde.

Inga kommentarer:

Powered By Blogger