söndag 7 juni 2015

Nyduschad och sugen på film

I dag har jag tillbringar största delen åt att plantera om, fylla på med jord, vattna, fixa och dona...
I växthuset händer det något hela tiden och jag trivs så bra...

 I bakrunden kan man se grannens bikupor! Hoppas bina hittar till mina blommor bär och grönsaker!
 Ruccola, blommor, Selleri och citronkärnor... här är en salig blandning.
 Gurka och melon verkar må fint... djungelgurkan var jag för ivrig att ta ut men den är inte död.. ännu
 Grönkål, spenat och basilika i varsin väl tilltagen kruka... hoppas på god skörd!
 Tomaterna mår finfint och jag måste fixa bättre stöd åt dem snart. I förgrunden en minimelonplanta, Chili och paprika.
 En zucciniplanta som snart måste få större kruka och...blommor som jag glömt vad jag satt...hehehe
 Minstingen fick överta miniväxthuset och hon har sått frö i dag. Jag tror det blev rädisor och sallad.
 Kupat potatisen för sista gången i den här krukan... spännande, spännande!



Gjorde en mangosallad till det vi grillade igår som blev riktigt god!

Mangosallad á la Inger
2 mogna mangosar
1/2 - 1 kruka basilika
5-8 tomater i bitar
1 tunt skuren rödlök
1 lime pressad över salladen
Yummie!!!

Mangokärnorna var jag ju bara tvungen att försöka odla!
Googlade runt och till slut bestämde jag mig för denna metod.
Får se om det fungerar!
 Först försiktigt peta in knivspetsen och bända lite försiktigt så att det blir en liten glipa,
 Med fingrarna öppnade jag sedan höljet så att den inre kärnan blottades!
 Har man tur har den inre kärnan börjat gro, men så tur ska jag ju inte ha :(
 Jag fyllde jord i en lite högre kruka och la kärnan horisontellt.
 Om kärnan gror kommer den att skicka ett rotskott rakt ned och så småningom får manen mangoplanta/miniträd... På med ett lager jord, vattna och så plastfilm..... om 14 dagar tar jag ett nytt kort och då hoppas jag att vi får se gröna små blad...
 Min ingefära blir högre och högre... men den är smal och svajig... den får stanna inne tror jag...

Jahaja...det var väl allt för den här gången. Nu regnar det ute och jag är nyduschad och sugen på film!

Inga kommentarer:

Powered By Blogger