onsdag 1 oktober 2008

Mattips

Det här åt vi till lunch i dag...

Experimentell korvstroganof a´la dagmamman

En korvring
Ett svenskt lokalodlat och handplockat äpple av märket ????
Två stora morötter
En liten lök
Mjölk
Tre tryck på tomatpureétuben
Bottenskrapet och ursköljet av ketchupen med ca 1 dl vatten
1 påse med tomat och basilika - varmakoppen -pulver
Curry, svartpeppar, salt och kanel

Jag skalade och rev äpplet, morötterna och den lilla löken på den 
grövre delen på rivjärnet. (Ja, även ett rivjärn behöver ett rivjärn i köket : )) ) 
Så fräste jag det i min stekpanna med ett litet sprut ur den flytande 
smör och rapsolja flaskan samt med tre-fyra knyckar ur curryburken, 
fyra vrid ur pepparkvarnen, två stänk ur ingefärapåsen och lite, lite salt. 
Korvringen skar jag upp i små lagoma barntuggsbitar och föste ned med
frukt och grönsaksrivet. Sedan hällde jag dit det som var kvar av mjölken 
efter frukosten (sisådär 3,5 dl eller så).  Efter en liten stund då det hela börjar 
puttra hällde jag i varmakoppenpulvret, tryckte i tomatpureén och kechupsköljet.
Efter en stund fyllde jag på med lite mer vatten till lagom tjock "sås". 
Slutligen "doftade" jag lite kanel i rätten och tjohoo... så var det klart... 
och makaronerna som jag kokade under de sista skälvande minutrarna.
Till det hela blev det gurkstavar och..ja, det var det hela.

4 kommentarer:

FamiljenFriluft sa...

Det här verkar jätte, jättegott! får jag länka hit från Krubb?

I min tanketrädgård sa...

Åh, javisst får du det. Det skulle ju vara en ära! :))

Anonym sa...

Verkligen trevligt skrivet.
Utan en mängd uppmaningar som ju är så vanliga i recept.
Tag!!!
Skala!!!
Stek!!!
osv osv osv

I min tanketrädgård sa...

Tack Örjan!

Powered By Blogger