fredag 3 oktober 2008

Godkänt av barnen

Just nu sover alla kottar utom en 
som krupit ihop på soffan och 
läser en spännande Bamsetidning.
Vi har ätit lunch och jag fick
godkänt av barnen. Vi hade några
extra gäster också som åt med oss.
Av 6 ätande barn var det 5 som åt
med god aptit. 
En av killarna äter,enligt sin mamma, 
inte fisk.. och han tog om...
Den killen som inte åt så himla mycket smakade 
i alla fall och sedan åt han grönsaker.
Vad åt vi?

Laxlåda 

6 relativt stora potatisar
3 morötter
1 lök
1 bit purjolök
2 ägg
3-4 dl mjölk
1 fiskbuljongtärning
1 grönsaksbuljongtärning
Philadelphiaost
ströbröd
Citronpeppar och salt

Potatisarna, morötterna och löken 
rev jag på den grova delen på rivjärnet.
(Min kompis sa att jag var:
"The sharpest tool in my kitchen"
efter hon hade smakat min laxlåda :))
Purjon skar jag smått, smått.
Äggen, mjölken, ph.-osten och de smulade
buljongtärningarna vispades raskt ihop
till en sörja. En del av potatis, lök och 
morotsrivet blandade jag och la i en smord 
ungfast form. Laxbitarna skras upp i barnvänliga 
munsbitar och saltades och citronpepprades innan de 
breddes ut i formen. På med resten av
rivet och så hällde jag sörjan ovanpå. 
Efteråt strödde jag på lite ströbröd och stoppade 
in det hela i ugnen. Den hade jag på 200 grader 
och formen stod inne ca 45 minuter.
Mumsfilibabba! På sidan hade jag ett stort fat med
gurkbitar, tomatbitar och morotsstavar.


Inga kommentarer:

Powered By Blogger